leesbevordering boekdans

Mijn naam is Ditha.

Ik heb veel gedanst in mijn leven en begon op jonge leeftijd met het lesgeven in streetdance aan jonge kinderen. Het lesgeven vond ik zo leuk dat ik de pabo ben gaan doen.

Met veel plezier heb ik voor de klas gestaan. Ik heb voornamelijk voor groep 3 gestaan, een bijzonder jaar omdat de kinderen leren lezen en zoveel veranderen. Ik merkte dat wanneer kinderen plezier hadden in het lezen van boeken, het niveau van het technische lezen omhoog ging. Ik ging dus steeds meer doen aan boekpromotie en leesbevordering. Mijn voorliefde voor jeugdboeken en vooral voor prentenboeken hielp daar ook bij mee, ik las vaak voor.

Mijn volgende stap was de onderwijswerkplaats van de pabo-opleiding. De onderwijswerkplaats richtte zich op leesbevordering bij de studenten. In die periode heb ik erg leuke leesprojecten opgezet met de bibliotheek en de kinderboekenwinkel. Mijn voorliefde voor jeugdboeken werd nu mijn vak!

Prentenboeken zijn breed inzetbaar in ons onderwijs en onze opvoeding.

Terug in het basisonderwijs heb ik mij verder gespecialiseerd in leesbevordering. Ik heb de cursus tot leescoördinator gevolgd bij de bibliotheek en verschillende lezingen, netwerkbijeenkomsten, workshops en cursussen gevolgd. Hierdoor ben ik gaan inzien dat (prenten)boeken zo veel breder inzetbaar zijn dan ik tot dan toe dacht.

Jeugdboeken zouden een veel grotere rol moeten spelen in ons onderwijs en onze opvoeding. Boeken en verhalen spreekt ieder kind aan! Het is zo belangrijk voor de toekomst van een kind dat het plezier heeft in lezen en dat plezier kun je al op jonge leeftijd aanleren door veel voor te lezen en verhalen uit te werken en te bespreken. Kinderen die veel lezen, presteren beter op school. Boeken werken ook motiverend, door een goed verhaal willen de kinderen nog meer over iets te weten komen.

Boekdans is een plezier om te geven!

Ik heb mijn twee passies, jeugdliteratuur en dans, samengevoegd en daar is Boekdans uit ontstaan.
Het is zo mooi om te zien dat alle kinderen mee kunnen doen, taalzwakke of motorisch zwakke leerlingen, jonge of oudere kinderen, elke leerling doet op zijn eigen niveau mee aan de les. Dit maakt het echt een plezier om een Boekdansles te geven.