voorleesmoment

Wanneer u voor Boekdans kiest, besteedt u aandacht aan belangrijke leerdoelen:

  • beginnende geletterdheid
  • mondelinge taalvaardigheid
  • sociale vaardigheid en
  • rekenontwikkeling

Leesplezier en verhaalkennis

In de lessen van Boekdans staat altijd een prentenboek centraal, leesbevordering staat voorop! Samen met de kinderen duiken we in het boek om het verhaal nog eens te beleven. Een hele leuke en andere manier om met leesbevordering aan de slag te gaan. De kinderen zijn even de hoofdpersoon uit het verhaal of gaan helpen om het probleem op te lossen. Door het verhaal met hun eigen lijf te ervaren, spreekt het nog meer aan en beleven ze het verhaal intensiever.

De kinderen zijn zelf een onderdeel van het verhaal.

Kinderen die van jongs af aan verhaalstructuren aangeboden krijgen, kunnen later makkelijker een boek lezen omdat zij beter begrijpen wat er gaat komen in het verhaal. Dit zorgt er voor dat kinderen weer meer gaan lezen en meer lezen maakt je een betere lezer!

Leren via prentenboeken én dans, dat is Boekdans!

Jonge kinderen willen bewegen! In de lessen van Boekdans, wordt heel veel bewogen. Het verhaal wordt via bewegingen op muziek en door spel met materialen nogmaals besproken.

Een les begint altijd met een leuke warming-up waarbij we alle lichaamsdelen ‘wakker’ maken. Daarna stappen we bijna letterlijk in het verhaal. Er is veel ruimte voor eigen dansimprovisatie en verbeelding. Doordat we instrumentale, levendige muziek gebruiken, worden de kinderen nog meer uitgedaagd om te improviseren, De kinderen kunnen op hun eigen niveau mee doen, ieder kind kan meedoen. Je doet het eigenlijk altijd goed!

Ieder kind kan meedoen!

Leren door te bewegen, werkt erg goed! Begrippen die door middel van bewegingen worden aangeleerd, blijven beter hangen. Dit doen leerkrachten al door een lied aan te leren met bewegingen, maar in een Boekdans leren de kinderen begrippen met hun héle lijf kennen.

Woordenschat

Tijdens de lessen van Boekdans leren de kinderen nieuwe begrippen. De kinderen hebben het woord eerst in het verhaal al gehoord, zo kunnen ze het woord plaatsen in een context. Vervolgens gaan we het woord nog eens uitleggen door het te doen, te maken of  er mee te spelen.

Naast woordenschatontwikkeling wordt er in de lessen ook aandacht besteed aan sociaal emotionele vaardigheden; het herkennen en kunnen uitbeelden van emoties. Boeken lenen zich heel goed om over gevoelens te praten, de hoofdpersoon deelt vaak met ons hoe hij zich voelt. In de les werken we dit uit door bijvoorbeeld de basisemoties te dansen.

In een training voor professionals laat ik zien hoe dit in de praktijk gaat. Neem eens contact met me op om te horen wat ik voor jullie kan betekenen!

In de les worden geen vaste pasjes aangeleerd of danstermen. De ‘dans’ of het bewegen ondersteunt het leren van een nieuw begrip. Tijdens de les zijn de kinderen dus veel aan het bewegen, wat ten goede komt aan hun motoriek, maar dansontwikkeling is niet het doel van de les. Het doel van een Boekdans is leesbevordering en vergroten van woordbegrip, de dans helpt daarbij en is een middel om daar te komen. U kunt een Boekdansles dus niet als een professionele dansles zien.